Onze missie
Op IKC de Regenboog staat onze God, de Heere Jezus en de Heilige Geest centraal. God is onze Vader en wij mogen Zijn kinderen zijn. Daarom ligt het fundament voor de bepaling van ons onderwijs in Hem alleen.

We benutten samenwerken en verwondering als brandstof voor leren en ontwikkelen,waardoor kinderen kennis opdoen, vaardigheden ontwikkelen en talenten ontdekken om als christelijke wereldburgers in de maatschappij van de toekomst van waarde te kunnen zijn.

Onze visie

Onze visie hebben wij omschreven op basis van vier deelthema’s:

  • onze visie op de school als minimaatschappij
  • onze visie op onderwijs en opvang
  • onze visie op talentontwikkeling
  •  onze visie op zorg

Onze visie op de school als minimaatschappij 
Ons IKC is een liefdevolle leergemeenschap waarin kinderen gezien worden. De sfeer in ons IKC is huiselijk en veilig. Medewerkers kennen alle namen van alle kinderen. Samen leven, samen leren is ons motto. Dit krijgt vorm in de maatjesklassen en het coöperatieve onderwijs. Tijdens de BSO komen de verschillende leeftijdsgroepen ook bij elkaar om van en met elkaar te leren en te leven.

Op ons IKC leren kinderen in een minimaatschappij. Kinderen leren om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor anderen. Iedereen hoort erbij en talenten van kinderen en medewerkers worden gezien. Verschillen zijn voor ons een rijke bron voor ons handelen.
Onder andere vanuit het vak Burgerschap halen wij de maatschappij buiten de schoolmuren naar binnen. We zijn ons bewust van onze sprankelende christelijke identiteit. Kinderen op ons IKC groeien op in een relatief veilige en beschermde omgeving. De populatie van onze
school is geen afspiegeling van de diversiteit in de samenleving. Vanuit onze christelijke identiteit vinden we het juist belangrijk dat kinderen leren oog te krijgen en te houden voor de medemens in de wereld om ons heen. We voegen daarom vanuit onze identiteit extra doelen aan ons Burgerschapsonderwijs toe, om zo te komen tot ‘Burgerschap XXL’. Kinderen leren door gastlessen, gaan Middelburg en omgeving in om daar te leren, te ontdekken en te ervaren. Ontmoeting is hierbij een kernwoord. IKC gaat zo voor levensecht onderwijs en
opvang. Wij hebben een waardevolle samenwerking met diverse middelbare scholen in Middelburg. Kinderopvang, basisschool en voortgezet onderwijs zorgen zo voor een natuurlijke ononderbroken groei voor elke leerling.

Onze visie op onderwijs en opvang
Op IKC Regenboog leren kinderen vanuit verwondering. Verwondering is de brandstof voor het leren. Medewerkers op ons IKC zijn continu bezig de kinderen te verbazen en te verwonderen en motiveren kinderen om vanuit hun natuurlijke nieuwsgierigheid te leren.
Wij bieden onze leerlingen coöperatief onderwijs. Deze vorm van onderwijs is motiverend en zorgt voor een optimale betrokkenheid van de leerlingen. Het ontwikkelen van communicatieve zelfsturing en sociale vaardigheden zijn een belangrijk doel in ons onderwijs. Het helpt kinderen om later te kunnen samenleven en zich staande te houden in hun toekomstige beroep. Door inzet van het coöperatieve onderwijs kunnen we deze doelstellingen behalen.

Kinderen leren reflecteren, kritisch denken en krijgen te maken met keuzes. De wereld verandert snel. Alleen feiten leren heeft geen zin meer. Zinvoller is om de kinderen te leren hoe ze bronnen kunnen waarderen op basis van geleerde feiten, ze te leren hoe ze hun
kennis en vaardigheden wendbaar kunnen inzetten en voortdurend kunnen ontwikkelen.

Onze visie op talentontwikkeling
Wij geloven dat God in elke persoon unieke talenten heeft gelegd. In de een meer praktische talenten en in de ander meer ‘nadenk’ (cognitieve) talenten. Op IKC Regenboog mogen kinderen tijdens onderwijs en opvang hun eigen talenten leren ontdekken en de talenten van anderen leren waarderen. Binnen talentontwikkeling wordt de verbinding tussen formeel, binnenschools leren en informeel leren gelegd. De leerlingen leren vakoverstijgend en verbonden met de wereld.

Onze visie op zorg
Wij geloven dat kinderen niet voor niets op ons pad komen. Ook wanneer er uitdagingen lijken te zijn op het gebied van leren, gedrag of medische ontwikkeling zijn kinderen bij ons van harte welkom. IKC Regenboog streeft ernaar een inclusieve school te zijn. Op IKC
Regenboog denken we in oplossingen( mogelijkheden ) i.p.v. in beperkingen. Differentiatie wordt veelvuldig toegepast, onder andere op de leerpleinen. We bieden kinderen maatwerk in ontwikkeling en leerroutes en in pedagogische benadering.